Etter flere år med nedgang ser vi nå en klar vekst i antall direkteflyvninger fra Norden til Asia. Nye forbindelser fra Oslo, København, Stockholm og Helsinki gir både ferie- og forretningsreisende flere alternativer. Her er en liste over flyforbindelser du vil kunne finne mellom Norden og Asia. Merk at dette noe flyselskap setter opp rene sommerruter eller vinterruter, dersom de ser at etterspørselen er der.
Fra nedgang til vekst
Etter pandemien og Russlands invasjon av Ukraina falt antallet direkteruter fra de nordiske landene til Asia kraftig. Den viktigste årsaken var stengningen av russisk luftrom, som tvang flyselskapene til å legge om rutene og økte både reisetid og kostnader. Nå er trenden snudd. Stadig flere ruter åpnes igjen, og kapasiteten bygges gradvis opp.
For å få et tydelig bilde av utviklingen har vi sett nærmere på de viktigste forbindelsene som nå opererer mellom Norden og Asia.
Direkteruter fra Oslo til Asia
Oslo har de siste årene styrket sin posisjon som avreisested til Asia. Selv om utvalget fortsatt er mer begrenset enn i København, ser vi en tydelig økning i antallet forbindelser, både helårsruter og sesongbaserte tilbud.
•Bangkok: Thai Airways flyr daglig året rundt. Norse Atlantic Airways tilbyr også ruten, men med lavere frekvens og ikke hele året.
•Beijing: Hainan Airlines har gjenopptatt helårsruten mellom Oslo og Beijing, med 2–3 ukentlige avganger.
•Phuket: Norse Atlantic åpner en vinterrute til Phuket fra desember 2025.
København med flest Asia-forbindelser
København er fremdeles den viktigste nordiske basen for langdistanseflyvninger. Fra Kastrup tilbys flest direkteruter til Asia, og byen fungerer som et naturlig knutepunkt for reisende fra hele Skandinavia.
•Bangkok: Thai Airways flyr daglig. Norse Atlantic opererer ruten med sesongbasert frekvens. SAS har ikke fast rute, men har tidligere tilbudt vinteravganger.
•Phuket: Norse Atlantic tilbyr direkterute i vintersesongen.
•Ho Chi Minh City: Sesongruter tilbys enkelte år.
•Tokyo: SAS flyr ruten avhengig av sesongprogram.
•Mumbai: SAS planlegger å starte direkterute i juni 2026.
•Seoul: SAS starter ny rute i september 2025.
•Singapore: Singapore Airlines har daglige avganger og samarbeider med SAS gjennom codeshare. EuroBonus-poeng opptjenes fortsatt.
•Delhi: Air India flyr tre ganger i uken.
•IndiGo: Har planer om oppstart, men har foreløpig ikke lansert ruten.
Stockholm styrker forbindelsen til Asia
Stockholm følger etter med en gradvis utvidelse av rutetilbudet. Særlig satsingen på Japan markerer en ny fase for Arlanda, som har fått flere viktige ruter inn i sitt vinterprogram.
•Bangkok: SAS og Norse Atlantic tilbyr direkteruter i vinterprogrammet.
•Tokyo: All Nippon Airways (ANA) åpnet rute til Stockholm 31. januar 2025, med tre ukentlige avganger (tirsdag, fredag, søndag). Dette er den første faste japanske direkteruten fra Sverige til Japan.
Finnair og Helsinki fortsatt størst i Norden på Asia
I tillegg til de tre hovedstedene er Helsinki fortsatt Nordens mest dominerende knutepunkt mot Asia, mye takket være Finnairs strategiske satsing. Med moderne langdistansefly som Airbus A350 har selskapet gjenoppbygd et omfattende nettverk.
•Tokyo (Narita og Haneda): Daglige avganger.
•Osaka: Daglig.
•Nagoya: Fire ukentlige.
•Seoul: Daglig.
•Shanghai: Fire ukentlige.
•Bangkok: Daglig.
•Singapore: Flere ukentlige.
•Hong Kong: Begrenset frekvens.
•Delhi: En del av langdistanseprogrammet.
Flere asiatiske flyselskaper opererer også inn til Helsinki:
•Korean Air mellom Seoul og Helsinki.
•Japan Airlines med sesongruter fra Tokyo.
Vekst drevet av etterspørsel og nye fly
Opptrappingen av direkteruter viser at etterspørselen etter Asia-reiser fra Norden er sterk. Flyselskapene satser samtidig på mer drivstoffeffektive langdistansefly som Boeing 787 Dreamliner og Airbus A350. Disse flytypene gjør det økonomisk mulig å drive levedyktige ruter selv med omveier rundt Russland.